Carta oberta als i les alumnes

Vivim un moment de desconcert, incertesa i malenconia per com eren les nostres vides just abans d’aquell 13 de març que alguns de vosaltres us vau sentir força excitats perquè corrien rumors que l’endemà ja no tornaríem al col·legi. I, ja no hi hem tornat i comencem una nova setmana confinats a les nostres cases esperant que un dia ens deixin sortir i aquest malson acabi d’una vegada per totes, tornant a poder abraçar els companys de classe i saludar efusivament un professorat que ara sí, trobeu a faltar.

Mai a la vida, i menys encara en la meva curta experiència de professor, em podria haver imaginat que viuríem una situació similar. De fet, crec que podem extreure grans lliçons de tota aquesta situació que no estan previstes en els continguts rígids que marca la legislació educativa, ni en els llibres i activitats que us dissenyem. I és que la COVID-19 ens ha demostrat que som vulnerables. A les classes d’Economia moltes vegades comparteixo que sembla que el sistema estigui dissenyat com si els recursos fossin il·limitats ja que contínuament ens bombardegen perquè seguim consumint com si això no tingués cap cost pel medi ambient, per exemple.

I, què podem aprendre de la Geografia? Us heu fixat com s’ha reduït la pol·lució? Com les nostres ciutats han reduït el soroll? Sabíeu que ara és més fàcil detectar un sisme? És evident que el moviment Fridays for Future que molts de vosaltres doneu suport, jo també, acaba de guanyar inesperadament un maleït aliat que ha fet evident que tot el nostre sistema econòmic és un risc per al nostre planeta i, com ja sabeu, no tenim Planeta B.

Alguns, potser, us havíeu pensat que les pandèmies com aquesta son la primera vegada que succeeixen però la història és sempre font de coneixement i per això la treballem als col·legis. De fet, no és tan important conèixer els fets històrics com aprendre dels mateixos i, és clar, ara estem vivint un moment històric.

Moltes escoles han començat a introduir l’Emprenedoria com a matèria o contingut curricular. La creació d’aquesta assignatura té com a objectiu preparar-vos perquè en un futur no espereu que us donin un lloc de treball per a tota la vida sinó oferir-vos les eines per guanyar autoconfiança i autoconeixement en la vostra capacitat de crear un negoci propi i ser protagonistes del vostre futur. La crisi actual segurament passarà per damunt de moltes empreses i, per tant, moltes persones esperaran i esperaran a trobar un treball adient a les seves capacitats. D’altres, es tornaran a aixecar i formaran la seva empresa cercant per fi, una recuperació més prompte que la resta d’aturats.

Si alguna positiva tindrà tot això, és el patriotisme que vull exercir d’una de les matèries que més m’estimo; Ciències del Món Contemporani (CMC). A vegades, he pensat que molts alumnes de 1r de Batxillerat i les seves famílies no han entès el perquè d’aquesta matèria. Llengua anglesa, per poder moure-us pel món; Economia i Empresa, per entendre com funciona el sistema econòmic i el món de l’empresa. Però, i CMC? La ciència, tan oblidada i marginada als pressupostos públics, és ara l’única esperança que tenim. Conceptes com el rigor i mètode científics, qui controla la ciència o la dimensió ètica d’aquesta, fan evident que tot allò que treballeu a classe i que, ara seguim fent per canals online, és tan necessari com oportú.

A mode ja més transversal, personalment, jo no he tingut l’oportunitat de formar-me a distància fins superada la dècada dels trenta. Vosaltres, en canvi, ja ho esteu fent i encara no podeu ni votar. Aprofiteu aquesta crisi per convertir-la en una oportunitat, que us ajudi a desenvolupar la vostra competència digital i a organitzar-vos millor i ser més autònoms, preparant les tasques setmanals i seguint les indicacions que us donem a través d’eines com ZOOM.

I, finalment, no m’agradaria deixar de dir-vos, d’ençà que sóc professor, a vegades he tingut la sensació que el professorat som éssers estranys per a molts de vosaltres i la clausura de les portes que us donen la benvinguda de dilluns a divendres a les 8 del matí ha provocat segurament que valoreu una mica més una professió que molts hem escollit perquè ens importa, i molt, el vostre creixement personal. Espero que les vostres famílies també ho sàpiguen valorar, una mica més si cap.

Que ens tornem a veure ben aviat. No oblideu les persones grans ni sortir a aplaudir als sanitaris cada dia a les 20h.

Borja Aitor Arriaga
Professor d’ESO i Batxillerat